מבזק מס מספר 298 - 23.4.2009

מיסוי בינלאומי - ה – IRS מודיע על תמריץ להליך גילוי מרצון בחשבונות off-shore

כחלק מאבק ה – IRS, בשיתוף עם משרד המשפטים האמריקני, כנגד חברות וחשבונות offshore, ננקטו לאחרונה צעדים דרמטיים בכל הקשור לחשיפת עברייני מס אמריקניים. הבולט בהם: חשיפה בפני ה – IRS של חשבונות נישומים אמריקניים בתאגיד הבנקאות השוויצריUBS  לאחר לחץ אמריקני אינטנסיבי (מבזקנו 294). בעקבות ועידת ה – G20 נקבעו כיעדים – המרכזים הפיננסיים הבאים: שוויץ, ליכטנשטיין, לוקסמבורג, מונקו, סינגפור והונג-קונג. אלו הסכימו לאחרונה להחיל חילופי מידע בהתאם לסטנדרטים של ה – OECD  ולשינויי דין פנימי בהתאם (כנגד tax offense).

ככלל, קיים בדין האמריקני הליך של גילוי מרצון שנועד לתמרץ יחידים שאינם ברשת המס האמריקנית להיכנס אליה. ניתן להתחילו באופן אנונימי באמצעות מייצג.

כדי לעודד יחידים אלו לבוא בפני ה – IRS  פרסם (26 מרץ 2009) הנציב האמריקני, ,Commissioner Douglas H. Shulman הודעה רשמית. על פי ההודעה הונחו פקידי השומה  לאפשר לנישומים בעלי חברות וחשבונות offshore בלתי מדווחים לחשוף אותם, תוך הבטחה להימנעות מהליך פלילי, וזאת לזמן מוגבל (23.3.2009 –  23.9.2009). במקביל, הוצאו 3 מזכרי IRS לעניין יישום תקופת ההטבה. לצורכי דיווח, כל חשבון פיננסי לא אמריקני ייכלל בהגדרה הרחבה של "חשבון").

הנחיות ההטבה להליכי גילוי מרצון, מחילות קריטריונים אחידים לנישומים בגילוי מרצון (חשבונות וחברות offshore), שיידרשו להגיש דיווחים מתוקנים (6 שנים לאחור) ותשלום מס בהתאם. השומה המתוקנת תכלול ריבית וקנסות אחידים "משמעותיים". יוטל קנס אחיד של 20% מהשווי המצטבר / ערך הנכסים הגבוה ביותר שנרשם במהלך 6 השנים. עיקר התמריץ בחסינות מפלילים והוודאות הכלכלית. נציב ציין, כי הנחשפים יזכו ל"הסדר הוגן" והגיוני. יצוין כי הסדר קנס של 5% יכול לחול במקרים מסויימים: (i) לא הנישום הוא שפתח חשבון / הקים ישות זרה, (ii) לא הייתה פעילות, (iii) מיסי ארה"ב שולמו בגין סכומים שנצברו בחו"ל.

הרי שההנחיות לפקידי השומה הן לפעול במלוא המרץ לחשיפת אותם נישומים שלא יבחרו להיחשף באמצעות דיווחי FBAR (Form TD F 90-22.1) ולפעול נגדם במסלולים האזרחי והפלילי במקביל, באופן המחמיר האפשרי. תיתכן ענישה פלילית בעבירות הונאה. ללא תקופת ההטבה, אי דיווח כאמור עלול להביא לקנס של הגבוה מ: 100,000 דולר או 50% מערך החשבון הזר וכן, להליך פלילי.

יצוין כי גם בעבר הופעלה תכנית דומה לתקופה של 6. החידוש הוא בקנס האחיד והמוגבל ובאי מיצוי הסנקציות על פי דין.

נראה, כי ה – IRS מצוי ב"אופנסיבת מס" כנגד מקלטי מס והעובדה שגם במדינה כשוויץ נחשפו שמות בעלי חשבונות אמריקניים, מעידה על החשיפה האפשרית הרבה של בעלי הכנסות במקלטי מס. יודגש, כי חבות מס ודיווח בארה"ב חלה על כל אזרח ארה"ב, אף אם אינו תושב. עוד יצוין כי באמנות המס עליהן חתומה ישראל (לרבות ארה"ב), מוקנית סמכות למסור ולדרוש מידע מסוגים שונים (בקשת מידע פרטני על נישום, מסירת מידע ספונטאני שנחיצותו למדינה האחרת מתגלה אגב ביקורת ומידע אוטומטי המתייחס לנישומים תושבי המדינה האחת המפיקים הכנסות במדינה האחרת).

למשרדנו קיימת היכולת לפעול להסדרת היבטי המיסוי בישראל ובארה"ב הנובעים מגילוי כאמור, ובכלל זה גילוי על ידי תושבי ארה"ב בעלי זיקה לישראל. למשרדנו קיימת זיקה מקצועית לארה"ב וקשר עם גורמים מקצועיים אמריקאיים העוסקים בתחום זה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לעו"ד ורו"ח  גדי אלימי, ממשרדנו.

ביטוח לאומי - שכיר המקבל את שכרו דרך חברה בשליטתו - חשיפה למעסיק

לאחרונה, על רקע המשבר הכלכלי נחשפו סכומי משכורותיהם של בכירים בחברות מובילות במשק. לדרך משיכת המשכורת על ידי "הבכיר השכיר" (להלן:"השכיר") נודעת חשיבות רבה לעניין הפחתת נטל המס שיחול עליו, שכן מבחינה מיסויית עדיף לשכיר לקבל את שכרו דרך חברה בשליטתו, דהיינו, החברה המעסיקה (להלן:המעסיקה בפועל") תקבל הטבה נוספת היא לעניין חלוקת דיבידנד, כשחברה בה עובד השכיר מחלקת דיבידנד והוא זכאי לקבלת חלקו בדיבידנד, יעדיף השכיר כי הדיבידנד יועבר לחברה בשליטתו בה לא יחויב במס (בשל הוראת חוק  הפוטרת דיבידנד בין חברות) בשונה מחיובו האישי.

אך אליה וקוץ בה, פעולה באמצעות חברה בשליטה שהטבות מס בצידה לשכיר, יכולה לעיתים לגרום לחשיפה גדולה למעסיק אשר יכול להיתבע בתביעת שיבוב על ידי המוסד לביטוח לאומי בשל רשלנותו שגרמה לנזקי השכיר.

דוגמה מוחשית המבהירה האמור ניתן לראות במקרה הבא:

לפני כחודשיים יצא משה, מנהלה של חברה ציבורית שעיסוקה בבניה ל"שטח", כדי לעמוד מקרוב על התקדמות פרוייקט יוקרתי הנבנה במסגרת פעילותה של החברה. למרבה הצער, בסיירו במתחם הבניה נפל עליו פיגום שהונח ברשלנות והוא נפגע קשות. המוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונה כתאונת עבודה ומשה קיבל דמי פגיעה וקצבת נכות מעבודה.

המוסד לביטוח לאומי אמור לתבוע את החברה הציבורית ב"תביעת שיבוב" בשל התנהלותה הרשלנית שבגינה נגרם נזק למשה.

ככלל, המוסד לביטוח לאומי אינו רשאי לתבוע "תביעת שיבוב" כנגד צד שלישי שהוא מעסיקו של האדם שניזוק, שדיווח על העובד למוסד לביטוח לאומי ושילם את דמי הביטוח כדין, באם רשלנותו גרמה נזק לעובדו.

אולם, אם המעסיק בפועל אינו משלם את המשכורת ואת תשלומי דמי הביטוח הלאומי, הרי שלמרות שלעניין חוקי העבודה מתקיימים יחסי עובד ומעביד, הרי שלעניין חוק הביטוח הלאומי הוא אינו נחשב כמעסיק, ובעת קרות נזק שבגינו פוצה העובד, יוכל הביטוח הלאומי לחזור אליו בתביעת שיבוב.

הרציונאל בהפעלת מבחן התשלום לקביעת ה"מעביד" לצורך הביטוח הלאומי, התברר בפס"ד ויטל ולינת ואלוטה והמוסד לביטוח לאומי נגד חברת עוז עתיד אינטרנשיונל בע"מ (א2490/00) שם נקבע ע"י השופט משה דרורי, כי משמעותו הכלכלית של תשלום דמי הביטוח הוא: "קניית הסיכון" שירותי ניהול מהשכיר באמצעות חברה בשליטתו. כך, תשלומי המשכורת של השכיר בגין שירותי הניהול יועברו מהחברה "המעסיקה בפועל" לחברה שבשליטתו תוך מיסויים במס חברות בשונה ממס שולי גבוה שהיה מנת חלקו באם היה מושך המשכורת בצורה ישירה (יודגש, כי המשכורת נשארת בקופת החברה שבשליטתו).

  וקבלת הפטור מתביעות שיבוב, וכפי האמור שם: "שמי שלא שילם את דמי הביטוח למוסד לביטוח לאומי (אף שיתכן כי מבחינת דיני העבודה הוא המעביד) – יסווג כצד שלישי ויהיה חייב לשלם למוסד לביטוח לאומי במסגרת זכות השיבוב, שכן המוסד לביטוח לאומי אכן חסך לאותו מזיק את הסכומים שהיה צריך אותו מזיק לשלם לניזוק".

בפס"ד אריה חברה לביטוח בע"מ נ' המוסד לביטוח לאומי (ע"א (ירושלים) 9589/06) נידון עניינן של שתי חברות ביטוח שנתבעו תביעת שיבוב על ידי המוסד לביטוח לאומי בשל נזקים שנגרמו ל"עובד חברת כח אדם"  במהלך עבודתו אצל "חברה מעסיקה" אשר בוטחה על ידם.

בית המשפט קמא שדן בעניין, הפעיל את מבחן התשלום וקבע כי מאחר והתשלום למוסד לביטוח לאומי שולם על ידי חברת כח האדם הרי שהיא-היא המעבידה לצורך ביטוח לאומי ואילו "החברה המעסיקה" וכיוצא מכך, החברות שביטחו אותה, נחשבות כצד ג' ומשוללות הגנה מתביעת שיבוב.

עיקר נימוקו של בית המשפט המחוזי שדן בערעור והפך את ההחלטה נשען על העובדות המוסכמות על הצדדים כי תשלום דמי הביטוח נעשה אומנם בפועל על ידי חברת כח האדם, אך זו שמשה כידה הארוכה של "החברה המעסיקה", וכדבריו: "תשלום דמי הביטוח הלאומי על ידי חברת כח האדם היה אקט פורמלי-טכני בלבד, וכי במובן זה שמשה חברת כח האדם "צינור" בלבד". ומשכך, "החברה המעסיקה" והחברות שבטחו אותה, נחשבות כמעביד לעניין ביטוח לאומי – החוסות בצל הגנת תביעת שיבוב.

ההתמודדות התמידית בין האינטרסים השונים, שעלולים ליצור חשיפה לתביעות מצד המוסד לביטוח לאומי הולידו פתרונות יצירתיים. מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

בעקבות פסיקה מהעת האחרונה ידון מבזקנו בשבוע הבא בתביעה לשיבוב מאת מעסיק שלא שילם דמי ביטוח למוסד לביטוח לאומי בהתאם לסעיף 369 לחוק הבט"ל.

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) ועו"ד אשר דדון.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה